6.
Hmotné zajištění farnosti
6.1 Patroni farního kostela a fary
v Pavlovicích
V minulých dobách každý kostel musel mít svého světského patrona,
který zčásti zajišťoval hmotné potřeby farnosti. Byl povinen přispívat jednou
třetinou při stavbách kostelů a far a při jejich opravách. Podací právo neboli
patronát lpí na pozemku. Tedy světskými patrony byli vždy majitelé podstatné
části půdy v obci, kde sídlí farář. Tak v Pavlovicích se připomínají
tito světští patroni:
1349 |
bratři Smil a
Protivec, kteří se spolčili na svůj majetek v Pavlovicích |
1351 |
Niklas (
Mikuláš ) z Pavlovic |
1358 |
bratři Parduš
(patrně první pavlovský farář) a Lutold |
1368 |
Jan
z Kravař kupuje Pavlovice a Prusínky od Parduše (který se stal
olomouckým kanovníkem) a
Lutolda i s kostelním podacím – je to první výslovná zpráva o
patronátním právu v Pavlovicích |
? |
Ješek Hromada
ze Sušic |
1384 |
Múkař
z Kokor koupil ves Pavlovice a Prusínky od Ješka Hromady ze Sušic |
1446 |
Jindřich Mojek
z Widbachu koupil Pavlovice. Rod pánů z Widbachu drží Pavlovice až
do roku 1576 |
1553 |
Hynek Pavlovský
z Widbachu pořizuje jako patron kostela osmicentnýřový zvon zvaný
„Poledňák" |
1555 |
Hynek Pavlovský
z Widbachu staví druhý pavlovský kostel |
1566 |
Hynek Pavlovský
z Widbachu koupil panství dřevohostické. Tím nastává sloučení patronátů
pavlovského a dřevohostického panství. |
1569
|
Jan Pavlovský
z Widbachu , patronát přechází na držitele dřevohostického panství. |
1588 |
Karel starší ze
Žerotína. Ten povolává kazatele bratrské a luterské a hájí zásadu „ Cujus
regio, ejus religio" – Čí panství, toho vyznání. Faráře považuje za své
služebníky, kteří jej musí na slovo poslouchat. Velmi zle posloužil pavlovské
farnosti. |
1614 nebo 1618 |
Kupuje
dřevohostické panství Jan Skrbenský z Hříště. Pro účast v odboji
proti Ferdinandovi II. pozbyl Skrbenský své statky. |
1622 |
Zdeněk
z Lobkovic dostává přiděleno dřevohostické panství. V době
třicetileté války a v dobách těžkých následků této války jen ztěží
můžeme mluvit o výkonu patronátního práva. |
1646 |
Maxmilián hrabě
Valdštejn |
1649 |
JUDr Jan
Kaltschmied z Eisenberka. O něm je známo, že velmi bránil obnovení
pavlovské farnosti, která v té době patřila do Dřevohostic (byla
dřevohostickou komendou) |
1693 |
Frydrich hrabě
z Oppersdorfu koupil dřevohostické panství od dědiců Kaltschmiedových |
1703 |
Jan Bedřich
Oppersdorf presentuje na pavlovskou faru Jana Jiřího Ignáce Středovského. Rod Oppersdorfů
držel Pavlovice a Dřevohostice až do roku 1798. Za jejich patronátu byly
v Pavlovicích postaveny tři fary, kostel, škola a chudobinec. |
1799 |
Jindřich hrabě
Matuška. Byl dvakrát ženatý. Když mu zemřela první manželka Josefa rozená
Oppersdorf, oženil se s její sestrou Antonií. Obě darovaly pavlovskému
kostelu brokátové ornáty, které byly zhotoveny z jejich svatebních šatů. |
? |
Karel Čejka
z Babenfeldu |
1864 |
Filip baron
Skrbenský vyženil dřevohostické a pavlovské panství sňatkem s Leonií,
rozenou Babenfeldovou. Filip a Leonie Skrbenští jsou rodiče Lva kardinála
Skrbenského, arcibiskupa pražského a později olomouckého. |
1878 |
Alfréd šlechtic
Skene ( od roku 1909 baron) koupil pavlovský dvůr. Tím se zase patronáty
rozdělily. |
1917 |
JUDr Alfréd
baron Skene mladší zdědil pavlovské panství po svém otci, který zemřel
7.1.1917 ve Vídni. Tento poslední patron JUDR. Alfréd Skene zemřel 31.3.1946
v přerovské nemocnici. Je pohřben na rodinném hřbitově rodiny Skene
v Pavlovicích. |
V roce 1945 byly světské patronáty zrušeny.
6.2 Farní obročí v Pavlovicích ( beneficium)
Dle zápisů z roku 1408 patřil pavlovské faře celý lán polí. Úchvaty
církevního majetku zmenšily výměru polí, takže v době Středovského (1703 –
1713) patřilo k faře již jen 19 Jochů, to je asi 60 měřic (
z původních 150 měřic). Nástupce Středovského, farář Novák, uvádí, že
k faře patří již jen 50 měřic polí a křoví ( křoví v Sušicích ).
Podle úředního záznamu faráře Metoděje Zemánka z 27.května 1959 patří
k farnímu beneficiu ( polnosti ):
a)
3 ha 53 a
pole v Pavlovicích – užívá bezplatně JZD Pavlovice
b)
1 ha 91 a 82
m2 pole v Radslavicích – užívá bezplatně JZD Radslavice
c)
0,4623 ha
zahrady při faře v Pavlovicích – užívá farář
d)
605 m2
zahrádky v Radslavicích – užívá duchovní správce v Radslavicích
K tomuto beneficiu patří také Školka v Pavlovicích se zahradou o
výměře 13 a 72 m2 – užívá bezplatně MNV v Pavlovicích.
Pak přirozeně k církevnímu majetku patří kostely v Pavlovicích a
Radslavicích a farní budova v Pavlovicích a nadační budova pro kněze
v Radslavicích.
Farní beneficium bylo v dřívějších dobách důležitým zdrojem příjmů
faráře.
6.3 Největším dobrodincem faráře i kostela je Boží
lid.
Kostel:
na opravy kostela a fary přispívali patroni povinnou třetinou výdajů.
Taktéž přispívali třetinou, byl- li stavěn nový kostel nebo nová fara. Dvě
třetiny však téměř vždy zaplatil Boží lid. Za I.republiky vypsal Kostelní
konkurenční výbor přirážky a všichni katolíci byli povinni přispět částkou,
která jim byla předepsána. Výše příspěvku se stanovila podle příjmů té které
rodiny. Někteří se bránívali poplatky zaplatit, stalo se, že někteří
k vůli tomu vystoupili i z Církve. Břemeno oprav bylo však rovnoměrně
rozděleno.
Dnes přispívají na běžný provoz, údržbu a opravy ti, kteří příjdou do kostel a dobrovolně přispějí do kostelní sbírky nebo do pokladničky. Bohu díky, je stále dost těch, kteří chtějí, aby domy Boží byly krásné, aby kostely byly příjemnou bránou nebeskou. Pán Bůh to dobře vidí a všechno odmění. Většina kostelů se opravuje. V celé arcidiecési olomoucké bylo na opravy kostelů vydáno za posledních 5 let přes sto milionů korun. Ani naše farnost není pozadu. Za posledních 12 let věnovali věřící na opravy hodně přes půl milionu Kčs. ( varhany 300 000,-Kčs, zvon s armaturou 60 000,- Kčs, topení v kostele 60 000,- Kčs, oprava filiálního kostela 50 000,- Kčs, nová střecha a hromosvody na farním kostele 50 000,- Kčs, rozhlas ve farním kostele 10000,- Kčs, oprava fary – ústřední vytápění 20 000,- Kčs, atd. ..) Když k tomu připočítáme drobnou údržbu, výdaje na provoz kostela- el.proud, nová paramenta, mzdy zaměstnanců- nebudeme daleko vzdáleni od cifry 1 milion Kčs.
Farář: ve starých dobách byl farář
živ z desátků, které odváděli věřící. Nejvíce odváděli rolníci, méně
čtvrtníci, ještě méně zahradníci a nejméně poplatné domy. Tak např.v době
faráře Františka Josefa Nováka dostával farář tyto desátky ( jedná se o léta
1713 – 1762) – jsou uvedeny souhrnně ze všech obcí farnosti: 73 kop a 39 snopů
pšenice (tritici), 47 kop a 39 snopů rži (siliginis), 6 kop a 39 snopů ječmene
(hordei) a 114 kop a 19 snopů ovsa. Celkem 242 kopy obilí. K tomu ještě 20
zlatých ročně ( peníze se vybíraly na Nový rok a na Tři Krále, obilí se
vybíralo po žních). K tomu měl farář poplatky ze štoly (pohřbů, svateb,
křtů) a intence ( na mše svaté). K tomu měl beneficium ( polnosti).
Později byl živ z farního beneficia, ze štoly a
intencí. Za I. Republiky měl farář beneficium, štolu, intence a státní plat,
zvaný kongrua. Tento plat měl smazat rozdíly mezi nerovnými beneficii
jednotlivých farářů. Farář s velkým beneficiem dostával malý nebo žádný
plat, nebo musel z příjmu beneficia vyplácet pomocné kněze( kaplany nebo
kooperátory). Naopak farář s malým beneficiem dostával plat větší.
Od roku 1949 ( vyšly nové státně-církevní zákony) byl
kněžím stanoven pevný plat a beneficia odňata. Půdu obhospodařují JZD a neplatí
žádný nájem, budovy, které nemají přímý vztah k duchovní správě
obhospodařuje MNV. Pevný plat je stanoven velmi nízký. Např. Kaplan, který
právě vyšel z bohoslovecké fakulty (novokněz) má čistý měsíční plat 596, -
Kčs. Farář nebo administrátor má k tomu 200,- Kčs ( hrubé mzdy) příplatek
za vedení farnosti. Každé 3 roky se plat zvyšuje (tzn. Trienálky) – celkem 10x
– o 60,-Kčs (hrubé mzdy). Tak např. farář, který působí v duchovní správě
15 let (mezi 15. a 18. lety) má čistý státní plat 980,-Kčs. K tomu má
příjem ze štoly a intencí. Kde jsou uznalí věřící, přispějí knězi, aby mohl
slušně i s hospodyní žít ( hospodyně nemá žádný státní plat, jak se mnozí
domnívají, je zaměstnankyní faráře, který ji musí vyplácet a pojistit ze svého
příjmu). Chvála Bohu, ještě žádný kněz – při tom mizerném platu – hlady
nezemřel zásluhou Božího lidu, který byl, je a asi vždycky bude největším
dobrodincem kostela a faráře ( příp. kaplana).